دیزاین چیست و چرا اهمیت دارد؟

دیزاین چیست و تعریف درست آن چیست؟ همان‌طور که انتظار دارید در یک رشته‌ی خلاق مانند دیزاین تعاریف زیادی برای آن وجود دارد.

یک نمونه از این تعاریف از «سِر جورج کاکس»:

دیزاین بین خلاقیت و نوآوری ارتباط برقرار می‌کند. کمک می‌کند تا ایده‌ها برای ارائه به کاربران و مشتری‌ها جذابیت داشته‌ باشد.تعریف دیزاین شاید هدایت خلاقیت به سوی یک هدف خاص باشد.


بیشتر نتایج پروژه‌های دیزاین قابل دیدن هستند که یاد‌آور این تعریف قدیمی است: دیزاین تمامی پیرامون ما را فرا گرفته‌ است، هرچیزی که انسان ساخته دیزاین است، چه با علم بر این کار و چه بدون آن.

در اصل سوالی که به وجود می‌آید این نیست که دیزاین چیست و چرا اهمیت دارد؟ این است که «من چگونه می‌توان از دیزاین استفاده کنم تا دنیا را جایی بهتر کنم؟»

دیزاین چه تفاوتی با دیگر فعالیت‌ها دارد؟
شاید شناخته شده‌ترین خصیصه‌ی دیزاین این است که ایده‌ها را برای ما محسوس کند و افکار آبستره را به ساختاری محکم و قابل درک تبدیل کند.
گفته می‌شود که دیزاینر‌ها نه تنها اول فکر می‌کنند و بعد عمل، بلکه از اول به فکر ساختن هستند. قابلیت تبدیل ایده‌ها به واقعیت در مراحل اولیه‌ی تولید محصول و یا خدمات، شانس موفقیت را با سرعت بیشتری بالا می‌برد.

خصیصه‌ی دیگر دیزاین که کمتر به چشم می‌آید این است که انسان‌گراست.
خیلی اوقات با دیزاینر‌ها به عنوان آدم‌هایی خودخواه شوخی می‌شود، اما واقعیت این است که دیزاینر‌های خوب به کاربران خدمات، محصولات، ساختمان‌ها و یا تجربه‌ای که توسعه داده‌اند، اهمیت زیادی می‌دهند. این مقدار تمرکز بر روی کاربر باید نوید دهنده‌ی این باشد که ایده‌های خوب با راه حل‌های مناسب، نیاز‌های واقعی را پاسخگو باشد. چه کاربر از آن‌ها باخبر باشد، چه نه .

پروسه‌ی عملی دیزاین در مرحله‌ی اول باید ایده‌ها را قابل لمس کرده و در مرحله‌ی بعد باید به کاربر نشان دهد که دیزاین در عمل قابلیت ساده‌ کردن چیز‌ها را دارد. هر چیزی که برای فهمیدن، ارتباط برقرار کردن و استفاده کردن سخت باشد باید تحت تاثیر آن قرار بگیرد. شاید این دلیلی باشد که چرا دیزاین عالی، خیلی وقت‌ها کاملاً معمولی به نظر می‌رسد.

در نهایت، دیزاین مبتنی بر همکاری است. دو کیفیت «ملموس بودن» و انسان‌گرایی، نشان دهنده‌ی این است که پروسه‌ی طراحی می‌تواند دیگران را درگیر خود کند. پروسه‌ی طراحی باید دیزاینر‌ها و غیر دیزاینر‌ها را کنار هم جمع کند تا با همکاری پیوسته بتوانند مشکل را زمین بزنند.

دیزاینر‌ها چگونه دیزاین می‌کنند؟

هر دیزاینری راهکار و تخصص خودش را در دیزاین دارد، اما یک سری فعالیت‌های مشترک بین دیزاینر‌ها وجود دارد که ما آن را با عنوان «۲الماس» معرفی می‌کنیم.

دیزاین چیست و چرا اهمیت دارد؟ - نمودار 2 الماس - دیزاین مترز
این نقشه در چهار فاز کشف و شهود، تعریف، توسعه و ارائه، نشان می‌دهد که چگونه پروسه به پهنای کل مسئله شده و دوباره به باریکی مسیری متمرکز برای ارائه‌ی راه حل می‌شود.

کشف و شهود

یک چهارم اول نمودار «۲الماس» نشان دهنده‌ی فرآیند شروع پروژه است. دیزاینر‌ها تلاش می‌کنند که به دنیا از دید تازه‌ای نگاه کنند، چیز‌های جدیدی بیابند و دنبال الهام باشند. داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، راجع‌ به چیزی که می‌بینند فکر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند که چه چیزی جدید و جذاب است و این‌که چگونه ایده‌های جدید را به‌ وجود آورند.
این بخش شامل پروژه‌هایی مانند تحقیق بر روی بازار، مدیریت و برنامه‌ریزی و استفاده از گروه‌های تحقیق می‌شود.

تعریف

ربع دوم نشان‌ دهنده‌ی بخش تعریف است، بخشی که دیزاینر سعی می‌کند به تمامی احتمالات و اطلاعاتی که از بخش اول دریافت کرده است معنی ببخشد. چه چیزی مهم است؟ اولین قدم چیست؟ هدف این مرحله این است که تمامی مشکلات و پیچیدگی‌های پروژه‌ی دیزاین را برای‌تان به وضوح بیان کند تا سازمان و یا تیمتان تعریف دقیقی از آینده و اهداف داشته باشند.

توسعه

ربع سوم نمایشگر پروسه‌ی توسعه‌ی راه حل‌ها است. جایی که نسخه‌های اولیه ساخته شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در این پروسه مشکلات و ایرادات یافت شده، برسی می‌شود و دوباره راه حلی برای آن ارائه می‌شود تا ایده‌های اصلی حالت مطلوب خود را بدست آورند.

ارائه

در آخرین مرحله محصول و یا خدمات دیزاین شده ارائه می‌شود. جایی که تست نهایی صورت می‌گیرد، نتیجه‌ی نهایی پروژه عرضه می‌شود و فرآیند گرفتن بازتاب از کاربران آغاز می‌شود.

کلید اصلی دیزاین تأثیر گذار در هر سطحی در گرو خلاصه‌ای درست از کل پروژه است. خلاصه‌ای که تعریف کند چالش اصلی چیست، مشکلات چگونه باید حل شوند و این‌که چه موقعیت‌هایی برای‌تان به وجود می‌آورد.
این خلاصه باید توسط یک تیم تهیه شود. بعضی سازمان‌ها از تیم‌های داخلی برای این کار استفاده می‌کنند، بعضی‌ها هم با شرکت‌های دیزاین شخص ثالث این کار را می‌کنند. اما بیشتر کمپانی‌های بزرگ از ترکیب این دو، ۲ دید متفاوت را در نظر می‌گیرند.

در نهایت یادتان باشد که همیشه با این ۳ سوال، این‌که دیزاین خوب چیست را ارزیابی کنید.

۱. دیزاین خوب چه نفعی برای مردم دارد؟

۲. چه نفعی برای محیط زیست و سیاره زمین دارد؟

۳. چه سودی برای کسب و کار دارد؟


منبع: UK to the world